Vodíkové technológie


Hydrogen

 

          
Využitie vodíka na pohon automobilu

Autá s palivovými článkami (Fuell Cell Vehicle - FCV) majú potenciál nahradiť dopravu závislú na fosílnych palivách, ktoré prispievajú ku klimatickým zmenám. FCV sú elektromobily ktoré netreba zdĺhavo nabíjať, ale môžete ich natankovať. Odstraňujú nedostatky elektromobilov spojené s hmotnosťou a životnosťou batérií, s dojazdom a dĺžkou nabíjania. Vyzerajú ako konvenčné automobily zvonku, ale zvnútra obsahujú technologicky vyspelé komponenty, ktoré v obyčajných autách nenájdete. Najvýraznejší rozdiel je v palivových článkoch, ktoré premieňajú vodík z nádrže a s kyslíkom zo vzduchu na elektrinu poháňajúcu elektromotor.
Autám na vodíkový pohon vychádza z výfuku čistá voda.

Jediným dôvodom prečo sa masovo nepoužívajú autá na vodík je nedostatok čerpacích staníc. Na tom sa však usilovne pracuje.


VODÍKOVÉ ČERPACIE STANIECE V EURÓPE


 

VODÍKOVÉ AUTÁ V PREDAJI:

   HONDA FCX CLARITY
   HYUNDAI ix35
   TOYOTA MIRAI

VODÍKOVÉ AUTÁ - CONCEPTY

   AUDI H TRON
   MERCEDES GLC
   LEXUS LF-FC
   NISAN TERRA

VODÍKOVÉ ÚŽITKOVÉ AUTÁ

   NIKOLA

 


Využitie vodíka ako úložisko energie pre budovy a domácnosti

Využitie fotovoltiky v spojení s elektrolyzérom a palivovým článkom umožní úplnú decentralizáciu energetiky. Prostredníctvom fotovoltických panelov si domácnosť môže vyrábať vlastnú elektrinu a prebytok, ktorý nespotrebuje použije na výrobu vodíka elektrolýzou a uskladní. Z vodíka potom pomocou palivových článkov vyrába elektrinu a používa v čase kedy panely nevyrábajú elektrinu. Batérie sa vybíjajú, ale vodík môže byť uskladnený ľubovoľný čas. Uskladnený vodík vykompenzuje nedostatok slnečného žiarenia v zimnom období.
Vyrobený vodík je tiež možné priamo tankovať do automobilu s palivovými článkami.

Na obrázku rezidencia piatich domov, ktoré si vyrábajú energuiu zo slnka a uskladňujú ju vo forme vodíka.




Princíp palivového článku

Viete čo je elektrolyzér ? Ak áno, tak palivový článok pracuje presne opačne. Spája vodík a kyslík na vodu a vytvára pritom elektrickú energiu. Aj keď sa to teda volá palivový článok, v skutočnosti tu neprebieha spaľovanie plameňom pri vysokej teplote, ale iba katalytická reakcia pri nízkej teplote.
Palivom tu je vodík a kyslík. Ten je v bežných podmienkach v podobe molekúl, ktoré sa privádzajú na špeciálnu membránku. Na jej povrchu sa molekuly plynov vplyvom katalyzátora štiepia na atómy až ióny. Protóny vodíka, ktoré už elektróde odovzdali svoj elektrón, prechádzajú cez membránku k opačnej elektróde, kde sa zlučujú s aniónmi kyslíka za vzniku molekuly vody. Elektróny pritom prechádzajú cez vonkajší elektrický obvod a sú zdrojom elektrickej energie.
Aj keď je pravda, že palivové články a vodíkové technológie sú pre mnohých neznáme, mnohé spoločnosti už majú vyvinuté komerčné produkty založené na tejto technológii. Je len otázkou času kedy sa dostupnosť a cena palivových článkov dostane na takú úroveň, že vodíkové technológie budeme využívať každý deň.
Pre lepšie pochopenie kliknite na obrázok.